Borne 6 mei 2025
De discussie over wel of geen knip in de Rondweg (N743) bestaat al heel lang. Besluitvorming lijkt nu dichter bij de te komen.
Dat is voor alle partijen goed.
In een oud wijkplan van de wijkvereniging van ruim 10 jaar geleden hebben we reeds beschreven wat voor onze wijk goede oplossingen zouden zijn voor de verkeersafwikkeling.
- Weerselosestraat en Stroomeschlaan naar 30 km.
- Geen knip in de rondweg
- Bekenhorst tunnel vervangen door gelijkvloerse kruising.
- Weren van zeer zwaar verkeer uit de wijk
We hebben ons destijds bij de besluitvorming afgevraagd wat een knip in de rondweg voor onze wijk zou betekenen. Immers, verkeer zoekt altijd de kortste weg.
- Veel verkeer van en naar Hengelo zal door de Bornsche Beeklaan moeten.
- Verkeer dat gebruik maakt van de tunnel zal door de Bekenhorst richting Jasmin rijden, dwars door het centrum.
- Hulpdiensten zijn langer onderweg
- Overlast gevend zwaar verkeer uit het achterland van en naar Weerselo zal ook door de Bornsche Beeklaan gaan.
Toen wij de beslissing van de knip hadden genomen zijn we in gesprek gegaan met de wijkraad B.M. We hebben ons standpunt toegelicht en hebben hen ook om een standpunt gevraagd. Dat was er toen niet. We hoorden dat een deel m.n. de bewoners die in de buurt van de N743 woonden voor de knip waren en een ander deel bewoners langs de Bornsche Beeklaan waren tegen de knip. Hoe dat nu ligt is ons niet bekend.
In de wijk Stroom Esch is vanaf het begin een planologische fout gemaakt door twee belangrijke verkeersaders midden door de wijk te ontsluiten met het achterland. Het is dan ook al vele jaren een onderwerp van gesprek hoe we de huidige verkeerssituatie kunnen verbeteren. Dat blijkt heel ingewikkeld.
Door een knip in de rondweg zou eenzelfde fout worden gemaakt met als gevolg een erg drukke verkeersader dwars door de Bornsche Maten. Vergelijkbaar zoals dat nu ook in de Stroom Esch gebeurt met nog steeds te veel zeer zwaar verkeer. Dat lijkt ons ongewenst.
De wijkvereniging Stroom Esch kiest derhalve nog steeds voor de zgn. inpassingsvariant (knip) die robuuster is dan alle verkeer door de Bornsche Beeklaan te laten gaan. Immers zou deze route bij een calamiteit tot een verkeersinfarct leiden omdat er geen alternatief meer is.
Vanzelfsprekend is om de inpassingsvariant zodanig in te richten dat er voor zowel auto’s als fietsers en voetgangers een veilige route ontstaat en waar niet harder gereden mag worden dan 30 km per uur. Dat heeft onze absolute voorkeur.
Een gelijkvloerse kruising in plaats van de tunnelbak bij de Bekenhorst staat al heel lang op onze wensen lijst en zal bijdragen aan lagere snelheid van het autoverkeer op de N743.
Frans Edelijn, voorzitter wijkvereniging.